O MLM – Multi Level Marketingu – jest tak wiele opinii, przekonań i opowieści, że nie będę pewnie innowacyjny, ale zauważ, że bardzo dużo informacji jest przekazywanych od osób będących związanych bezpośrednio z jakąś firmą w tej gałęzi gospodarki, część jest wygłaszana przez osoby, które praktycznie niewiele wiedzą a najczęściej nie wiedza nic tylko coś lub gdzieś zobaczyły albo usłyszały.
Ja dziś piszę ten wpis z punktu widzenia osoby, która poznała wiele planów marketingowych i przez kilka lat współpracowała z firmą działającą na zasadach MLM, a obecnie już nie współpracuję z żadną firmą i była to moja świadoma decyzja, ponieważ podczas budowania osobistej marki przedsiębiorcy i trenera często byłem wrzucany do worka, że tak pozyskuje ludzi, że tak rekrutuję i że to znowu MLM.
Moją misją jest edukacja ludzi i przekazywanie im takiej wiedzy, która pozwala nauczyć się zarządzania emocjami, uczy tego, czego nie uczy szkoła, daje im możliwość osiągnięcia niezależności finansowej, szczęśliwego związku, pracy w takim miejscu, które jest wynikiem świadomego budowania własnej kariery lub skutecznego rozwoju własnego biznesu.
O tym, czy MLM jest biznesem, wiele osób często dyskutuje, ponieważ wg nich nie może być biznesem coś co realizuje się w oparciu o np. umowę zlecenie. Abym mógł wejść w dyskusję, najpierw opiszę kilka cech MLM i innych biznesów, etatu i postaram się pokazać jak to rzeczywiście wygląda i jakie są plusy i minusy.
O tym, że aby zarabiać to trzeba sprzedawać wie wiele osób, ale nie każdy. Niektórzy twierdzą, że nie sprzedają – ja uważam, że każdy sprzedaje. Przykładów mogę podawać wiele, podam dwa. Jeżeli jesteś nauczycielem to sprzedajesz wiedzę – przecież za to, że pracujesz pobierasz wynagrodzenie. Jeżeli np. pracujesz w urzędzie, to sprzedajesz własną wiedzę, umiejętności, usługi i wizerunek urzędu, profesjonalizm – część petentom, część swoim przełożonym.
Co sprzedajemy zatem w MLM – każda firma ma swój produkt lub gamę produktów, mogą to też być usługi. Tutaj ważne jest aby firma miała produkt ale też ważne jest jaki to jest produkt i jaka jest jego relacja cena – jakość, ponieważ są też firmy działające na zasadach MLM, które są piramidami różnego rodzaju działającymi pod przykrywką MLM – o tym jakie są różnice pomiędzy MLM a piramidami napiszę w innym wpisie.
Czy, jak i co sprzedajemy w MLM?
Dlatego napisałem wcześniej wstęp o tym, że sprzedajemy zawsze aby móc Ci pokazać, że nawet jak ktoś Ci powie że w MLM się nie sprzedaje to i tak się sprzedaje 🙂 Najczęściej to jest plan marketingowy no i oczywiście produkt (produkty). Zależy to trochę od tego na co się nastawiasz w MLM – czy na zarabianie prowizji od sprzedaży własnej czy na zarabianie od obrotów. Takie właśnie masz możliwości i to jest fajne w MLM – wybór. W branży sprzedaży bezpośredniej tylko zarabiasz na sprzedaży produktów/usług. To jest jedna z różnic i daje ona spore możliwości pomnażania a nie dodawania. Nazywa się to multiplikacją.
Napiszę tutaj jeszcze – po to aby mi było łatwiej porównywać – czym jest franczyza. Jest to prowadzenie własnego biznesu, jako niezależny przedsiębiorca, który przyjmuje zasady i model franczyzodawcy, czyli firmy, która daje:
– nazwę i markę,
– produkty lub usługi,
– wizerunek,
– zasady firmy,
– politykę cenową,
– kanały dystrybucji, czyli
otrzymujemy całe Know – How i musimy się do niego dostosować.
Jeżeli to jest np. sklep to mamy narzucone: jego nazwę, produkty, które są oferowane przez sieć, ceny i promocje wg polityki cenowej, spójny wygląd sklepu, jego kolorystykę jak i również standardy wyglądu personelu, sprawdzone techniki sprzedaży, prowizje i zasady ich zwiększania, dostawców, itd.
Dlaczego Ci o tym piszę? Ponieważ ja uważam, że MLM to taka właśnie franczyza. Zapytasz pewnie – to gdzie jest różnica?
Franczyzy to zazwyczaj biznesy, w które musisz zainwestować pieniądze i to czasem całkiem spore. Samo przystąpienie do franczyzy już kosztuje, ponieważ aby budować biznes w oparciu o franczyzę musisz mieć sprzęt, wyposażenie, systemy i produkty. Kwoty będą różne – od kilku tysięcy do kilku milionów. Co miesiąc ponosisz też stałe koszty, czyli opłaty franczyzowe, a często jeszcze dodatkowe kwoty prowizji od obrotów. Klientem docelowym jest też klient, który wchodzi z ulicy a pozyskany jest albo dzięki lokalizacji Twojego punktu – lokal też jest opłacany z Twojej kieszeni – drugim narzędziem jest marketing, który organizuje sieć w ramach opłat i wspólnej strategii marketingowej. Ty oczywiście możesz promować swój sklep lokalnie, ale na własny koszt.
W MLM też przyjmujesz wizerunek, strategię, nazwę produkty lub usługi jakie daje Firma. To jaka jest różnica?
1. W kwocie inwestycji na wejście. W firmach opartych na zasadach MLM zazwyczaj kwoty są bardzo niskie rzędu kilkuset złotych lub nie ma ich wcale. Za kwotę wejścia najczęściej otrzymujesz pakiet produktów, ew. dostępu do systemu. Po co Ci te produkty? Ponieważ na tym opiera się cały biznes – polecasz lub sprzedajesz produkty, które znasz i sam używasz. Gdybyś np. prowadził restaurację, a sam codziennie jadał na mieście w innych lokalach to raczej jesteś mało wiarygodny – prawda?
2. Dystrybucja – i to jest punkt, który tak naprawdę wyróżnia MLM od innych branż. W tradycyjnym modelu dystrybucji produkt od producenta zanim dotrze do ostatecznego klienta pokonuje dystrybutora, hurtownika, sklep lub inne jeszcze poziomy dystrybucji, a każdy z tych pośredników zarabia na marży, którą sobie dodaje. W MLM praktycznie pomiędzy producentem a klientem nie ma nikogo lub jest tylko przedstawiciel, a dzięki skróceniu tego łańcucha zarabia przedstawicie – czyli np Ty – lub klient , który ma spory rabat.
3. Reklama, a raczej jej brak. Firmy z sektora MLM nie reklamują się, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze wypłacają przedstawicielom za ich pracę.
4. Jakość – dzięki obniżeniu kosztów logistyki i braku kosztów reklamy firma może dać dużo wyższą jakość i gwarancję niż inni producenci.
Rozbiję teraz wątek formy prawnej.
We franczyzie, budujesz swój biznes pod marką innej firmy jako niezależny przedsiębiorca. Co za tym idzie, samemu troszczysz się o klientów, sprzedaż, samodzielnie pokrywasz koszty związane z prowadzeniem biznesu.
W MLM również działasz na własny rachunek a pieniądze wybierasz z firmy albo jako rabaty, albo poprzez umowę zlecenie, albo prowadząc własną działalność wystawiając fakturę za usługi marketingowe – ponieważ tak naprawdę to reklamujesz konkretną firmę i jej produkty. Forma i możliwości są różne w każdej firmie i to tam musisz szukać tych informacji.
W biznesie tradycyjnym, jak chcesz więcej sprzedawać to zatrudniasz ludzi. Ci ludzie są dla Ciebie kosztem.
W MLM nie musisz zatrudniać ludzi, tylko budujesz struktury, a dzięki zasadom zapisanym w Planie Marketingowym, który ma każda Firma (Plan Marketingowy to spis zasad, wysokości prowizji itp) Ty zarabiasz na tzw. międzyprowizjach, czyli sumują Ci się obroty Twoje i osób w Twoich strukturach i od ich wysokości masz naliczane prowizje.
Zapisz się na newsletter, aby być na bieżąco z poradami i inspirującymi wpisami.
[FM_form id=”1″]