W trakcie moich spotkań i rozmów słucham wielu różnych opinii. Większość z nich to takie, że wielu z nas nie lubi pracować „dla kogoś”. Chcemy pracować „dla siebie”.
Zacząłem się nad tym zastanawiać i do napisania tego wpisu zbierałem się trochę, lecz ostatnio zbieg okoliczności spowodował, że w końcu go zrobiłem. W związku z oszustwem, którego doznałem i działaniami, podjętymi aby doprowadzić do wymierzenia sprawiedliwości natrafiłem na organizację, z której usług skorzystałem wraz z grupą innych osób poszkodowanych.
Ta organizacja to najemnicy, czyli ludzie, których wynajmujesz do zrealizowania konkretnego działania. I wtedy mnie olśniło. No tak, tak naprawdę to każdy z nas jest najemnikiem i nie jest ważne czy czy pracujesz na etacie, czy prowadzisz biznes czy jesteś właścicielem dużego biznesu i tylko zarządzasz.
Więc jak to jest? Jak pracujesz na etacie to pracodawca wynajmuje Cię, płaci Ci i wymaga od Ciebie wykonywania określonych czynności i oczekuje od Ciebie określonych efektów.
Ok. To było proste. A jak jest w przypadku gdy prowadzisz własny biznes, czyli jak to właśnie większość ludzi chce pracować dla siebie. Praca dla siebie jest tylko cudzysłowem, ponieważ i tak jesteś zależny od swojego klienta/kontrahenta. I dalej jesteś najemnikiem ponieważ to ten ktoś wynajmuje Cię, płaci Ci i wymaga od Ciebie wykonywania określonych czynności i oczekuje od Ciebie określonych efektów.
Ok. To pójdźmy dalej. Zarządzasz biznesem, dużą organizacją 🙂 Nawet jak jesteś szefem biznesu to i tak Ty poprzez swoją organizację „służysz” innym. I to zarówno na zewnątrz i wewnątrz. Ludzie którzy korzystają z usług lub produktów płaca za nie i lub pracę Twoich pracowników i wymagają od nich wykonywania określonych czynności i oczekują od nich określonych efektów. Ale to Ty zarządzasz tą organizacją a ze względu na skalę masz osoby, które wynajmujesz do wykonywania określonych czynności. A wewnątrz – jesteś najemnikiem Twoich pracowników, ponieważ oni pracują dla Ciebie i wymagają wykonywania określonych czynności i oczekują od Ciebie określonych efektów. Twoim obowiązkiem jest m. in. zapewnienie im odpowiednich warunków do pracy, czy rozwoju, więc jesteś ich najemnikiem 🙂 Oni też mają potrzeby i to nie tylko potrzebę zarobienia pieniędzy. Pamiętaj o tym!
A co w przypadku jak jesteś np. głową Państwa? Odpowiedz sobie sam 😉 Zresztą w tym roku wybory i ciekawe, ile osób rozliczy efekty pracy Prezydenta i Posłów/Senatorów, ile zagłosuje na tych co raczej wygrają (bez analizy efektywności ich pracy), a ile oleje temat i nic nie zrobi, a później będzie miało najwięcej do powiedzenia.
W każdym z tych przypadków, nie ważne kim jesteś ważne są: odpowiedzialność, szacunek do innych, wpieranie w potrzebie, wymaganie od siebie, budowanie i wzajemny „wzrost” – np. Twój pracownik „rośnie” to i Ty rośniesz, Twój klient „rośnie” to i wymaga więcej od Ciebie, itd.
Należy pamiętać że jesteś takim samym człowiekiem jak każdy inny i jak dopadnie Cię biegunka to tak samo jak każdego i tak samo jesteś wtedy bezbronny jak każdy inny człowiek 😉
Dlatego nie jest ważne kim jesteś, jaki masz status społeczny. Pierwsze zawsze będziesz człowiekiem.